Opperrabbinale benoeming in Oekraïne!

Ik mocht me verheugen op een geheel onverwacht bezoek van Koen Carlier. Hij is het hoofd van Christenen voor Israël in Oekraïne en mijn contactpersoon aldaar. Ik ben de contactpersoon tussen de tientallen rabbijnen en Koen. En door mijn werk als 'koppelaar' worden zo honderden en honderden Oekraïense Joden geholpen. Allen verkeren helaas in erbarmelijke omstandigheden. Waarom is Koen speciaal naar Nederland gekomen, vraagt u zich zeker af. Laat ik vooropstellen dat ik me dat ook afvraag/afvroeg. Met Poerim in aantocht en al het corona-gezeur heb ik echt wel wat anders aan mijn hoofd! Hij kwam mij dus, volgens zijn zeggen, laten weten namens de rabbijnen van Vinnitsja dat ik benoemd ben tot Opperrabbijn honoris causa van het district Vinnitsja. Het klinkt klein, maar als u Oekraïne kent zoals ik, dan weet u dat dit district ongeveer acht keer de omvang heeft van Nederland. Hoewel het slechts een honoris causa, een erefunctie, betreft, is het toch niet niets en zal het de nodige jaloezie kunnen opwekken. Maar als u goed leest naar wat ik tot nog toe heb geschreven, dan heb ik gezegd: "volgens zijn zeggen". Want hoewel de eervolle benoeming schriftelijk werd ondersteund door een brief, was die brief in het Oekraïens. Ik heb die door een beëdigd tolk laten vertalen, maar die slaagde er niet in om het te ontcijferen omdat het volgens haar, het was een vrouwelijke tolk-in, Russisch was. Tot ze dit bemerkt had waren we twee uur verder tegen een uurtarief van €215 exc. BTW. Ik dus naar een Russisch vertaalbureau. Maar die hielden vol dat het weldegelijk Oekraïens was. De Russen waren er iets minder tijd mee bezig, slechts 50 min. Maar hun uurtarief bedroeg €298 exc. BTW.

Als we dan toch spreken over Poerim: In de rol van Esther lezen we hoe het Joodse volk met vernietiging werd bedreigd, maar dankzij het optreden van koningin Esther en haar neef Mordechaj en met de (bijna) onzichtbare hulp van Boven, eindigde de geschiedenis in een grandioze overwinning. Ik denk terug aan de Zesdaagse Oorlog die tot doel had de volledige vernietiging van Israël en eindigde met een gigantische triomf. De 'geschiedenis' van Poerim is absoluut niet uitsluitend geschiedenis. Alles wat we lezen in Tenach, het Oude Testament, is óók geschiedenis, maar nooit alléén maar geschiedenis. Wat valt op in deze geschiedenis? Er was een bedreiging en Mordechaj, die de leiding had van de operatie 'Red Israel', streed op twee fronten tegelijk. Enerzijds gebed en Thora-studie. Vierentwintig duizend kinderen verzamelde hij en gaf ze Joodse les. Maar tegelijkertijd ging hij aan de slag om via koningin Esther de politiek te beïnvloeden. De les die we hieruit leren is dat we enerzijds steeds ons tot G'd moeten richten en anderzijds ook, met beide beentjes op de grond, politiek bezig dienen te zijn. Of meer persoonlijk en vertaald naar de nare coronatijd waarin we ons bevinden: G'd vragen op een spoedige bevrijding van deze ellende, maar tegelijkertijd ook de nodige voorzorgsmaatregelen nemen.

Een van die maatregelen, tegen verkeerde informatie over Joden en Jodendom, is het corrigeren van misvattingen. Want door verkeerde opvattingen ontstaan verkeerde denkbeelden en dat kan weer leiden tot antisemitisme. In een Nederlands Dagblad stond dat ultraconservatieve Joden geen vaccin willen vanwege de aanwezigheid van varkensgelatine. Totale waanzin en onzin. Het Jodendom bestaat uit stromingen die weliswaar qua gewoonten van elkaar kunnen verschillen, maar de wetgeving, de Halaga, is bij alle stromingen precies dezelfde. Het eten van niet koosjere producten, waaronder dus ook varkensvlees, geldt voor 'eten'. Een vaccin eet je niet op. En zelfs als je het wel zou eten, heet dat niet eten. Er is dus echt geen enkele stroming binnen het gewone traditionele Jodendom die om reden van 'varkensvlees' een vaccin verbiedt. Ik vermoed dat het serieus bedoeld was, en niet als Poerimgrap, want morgenavond, donderdagavond, begint Poerim pas.

Gedurende coronatijd houdt Opperrabbijn Jacobs een dagboek bij voor het Joods Cultureel
Kwartier. NIW publiceert deze bijzondere stukken dagelijks op
https://niw.nl/category/dagboek/

 

Reacties

Populaire posts