Het Pesach vaccin.

Gisteren, sjabbath, en vandaag heb ik gepoogd me te concentreren op de voorbereidingen van een aantal zoom-sjioerim (cursussen). Want een sjioer van een uur vereist een degelijke voorbereiding die aanzienlijk meer tijd kost dan de sjioer zelf. Maar dat is natuurlijk prima, want zo word ik gedwongen om tijd te besteden aan lernen, want als rabbijn van een kehilla word je al heel snel betrokken bij van alles en nog wat en dat gaat dan weer ten koste van het lernen. Het klinkt wellicht vreemd, maar een sjioer voorbereiden voor een groep intelligente mensen zonder kennis van het Jodendom vergt veel meer tijd dan de voorbereiding voor een les voor mensen met een brede Joodse kennis. Juist omdat het een groep is, en ik doel dan op mijn 65+ groep, die bestaat uit leerlingen/deelnemers die goed kunnen nadenken, zal het op niveau moeten zijn. Maar, en nu komt het moeilijke, in eenvoudige taal. En dat is nu juist het lastige want het is veel eenvoudiger om op niveau ook uit te spreken op niveau, gewoon oorspronkelijke Talmoed-taal of filosofische begrippen te gebruiken. Om namelijk een diepe gedachte naar beneden te kunnen 'vertalen' moet ik juist de materie veel en veel dieper begrijpen dan wanneer ik 'de les' op niveau kan overbrengen. En dat is steeds weer een uitdaging. Speciaal de Pesach geschiedenis zit boordevol diepe lessen die prachtige vertaalslagen behoeven, maar ook aantrekkelijk moeten worden gepresenteerd. En om voor een mooie presentatie te zorgen van enige Pesach gedachten ontving ik van mijn collega en vriend Menachem Sebbag, Justitie-rabbijn en rabbijn van de Amos-sjoel in Amsterdam, de volgende WhatsApp: Al die nieuwe vaccins!? De Rabbijn heeft er eentje 12 jaar geleden ontdekt🥰. Ik dus opzoek naar mijn 'ontdekking van 12 jaar geleden' en zie wat ik vond in mijn archief:

Tijdens een recente conferentie in Parijs van de RCE, Rabbinical Center of Europe, besprak de voormalige Opperrabbijn van Israël, Opperrabbijn Lau, een statistiek die het assimilatieproces van de Joden in de USA op dramatische wijze demonstreert: van de 100 seculiere joden in de USA zijn er nog maar 4 joden over in de vierde generatie. Bij de georganiseerde niet-traditionele Joodse gemeenschappen zijn er van de 100 in het vierde geslacht tussen de 13 en 24 over als bewuste Jood. Maar bij Charedische (strikt orthodoxe) families zijn in de vierde generatie maar liefst 2587 joods levende nazaten!

De conclusie is overduidelijk: naarmate het Jodendom een belangrijkere rol speelt in het dagelijks leven, zal het meer bescherming bieden tegen de op de loer liggende assimilatie.

De Seideravond is een van de meest beproefde middelen om de Joodse bewustwording te stimuleren. 

Voorwaarde is wel dat de Seideravond, die bol staat van de symboliek, zich niet mag beperken tot die twee avonden per jaar. Gelijk het eeuwige licht niet voortdurend brandde in de Tempel, maar wel continu uitstraalde, zo ook moeten de matzes als een anti-assimilatie vaccin een bescherming bieden van minstens één jaar.

Hoe kan ik de prachtige vertelling van de Hagada een upgrade geven zodat het verhaal van geschiedenis tot vaccin wordt verheven?  

'Ha lachma anja – dit is het brood der ellende'! Als we ons weten te vereenzelvigen met het toen op een manier dat het toen nu wordt en we ieder onderdeel van de Hagada als leidraad nemen om onszelf uit de slavernij te bevrijden en via de Uittocht onszelf weten op te werken naar een hoger spiritueel niveau, dan wordt de Seideravond een voedingssupplement dat ons ten dienste staat om als Jood te overleven.

Op naar Pesach, de inkopen, het huis chameets-vrij maken. Eet de matzes, proef het bittere kruid, neem de geschiedenis tot je en maak de vertaalslag naar het nu opdat we, met G'ds hulp, lasjana haba'a – het komende jaar - in vrede en voorspoed de Seider zullen mogen vieren in ons onverdeelde en herbouwde Jeroesjalajim en uiteraard zonder corona.

Gedurende coronatijd houdt Opperrabbijn Jacobs een dagboek bij voor het Joods Cultureel
Kwartier. NIW publiceert deze bijzondere stukken dagelijks op
https://niw.nl/category/dagboek/

 

 

Reacties

Populaire posts