Bovendien ben ik kleurenblind.

 

Een redelijk vrije dag genomen omdat onze kleindochter uit Israël voor enige dagen in Nederland was op weg naar Zweden. In Israël studeert ze aan een seminarium en in Zweden, Stockholm, gaat ze de Joodse Gemeente helpen met de organisatie van een zomerkamp voor de jeugd. Dat gaat drie weken duren, dan vliegt ze naar Montreal en vandaar gaat ze nog naar New Jersey (VS) om ook daar weer een jeugd-zomer-kamp te leiden. En zo vliegen de leerlingen van Talmoed Hogescholen en meisjes-seminaria de wereld rond. Vandaag hebben wij haar uitgenomen naar de Zaanse Schans. Ik dus zonder hoed, maar met pet. Geen keurig pak, maar een vrijetijd broek. Wel een schoon overhemd aan en geen T-shirt. Nou en, hoor ik u denken. Maar zo werkt dat niet. Ik word geacht er steeds keurig verzorgd en vooral klassiek uit te zien, hoed en stropdas. Maar ja, dacht ik, wie ziet me daar? En al helemaal niet op Marken, waarheen we na afloop zijn gegaan. Ik loop er nog geen vijf minuten of iemand roept mijn naam: rabbijn Jacobs, rabbijn Jacobs. En ja hoor. Een goede kennis die vanuit Antwerpen met zijn busje toeristen rondleidt door Nederland. Laat hij nou net verteld hebben aan zijn toeristen dat hij de opperrabbijn goed kent en precies dan zien we elkaar. En dus alle toeristen met de Opperrabbijn van Nederland op de foto. En daar stond ik dan met pet en katoenen broek, zonder stropdas op een aantal selfies want ik moest meteen op de foto want ze wilden vrienden en bekenden in Israël laten zien dat ze niet alleen windmolens hebben aangetroffen bij de Zaanse Schans. Ondertussen staan de media bol van het gezeur rond wel of niet regenboog bij de sport. Ik vind het allemaal maar gezeur. Voor alle duidelijkheid: ik ben fel tegen iedere vorm van discriminatie, maar wel of niet het stadion in regenboogkleuren. Ik weet het niet, bovendien ben ik kleurenblind waardoor het me kennelijk minder aanspreekt. Dat sport ‘buiten de politiek moet blijven’ vind ik een lastige, want wat is politiek? En hoe zat het ook al weer met de Olympische Spelen in 1936 in Berlijn, waaraan Joden niet konden deelnemen? Of lag dat anders? Wat me wel een fijn gevoel gaf was de ‘gewijzigde motie van het lid van der Staaij C.S.’ die werd aangenomen in de Tweede Kamer. De regering heeft nu de opdracht gekregen om in geval er een ‘eenzijdige anti-Israël resolutie’ op de agenda van de VN staat om niet alleen zich te onthouden van stemming, maar tegen te stemmen. Kees: bedankt! Wat me ook trof was de deining rond een oproep van de schoolleiding van een VO-school in Roermond die vanwege het warme weer de leerlingen verzocht om niet te bloot naar school te komen. Had dus niet gemogen! Belachelijk. En dat terwijl meer en meer bovenkomt drijven over seksueel misbruik en ontucht in de sportwereld. Natuurlijk is iedere vorm van seksueel misbruik onaanvaardbaar en dient daartegen keihard te worden opgetreden. Maar iedere malloot snapt dat als de alles-mag-en-alles-kan mentaliteit opgelegd wordt, de kans op ontucht wordt vergroot. Ik vind het dus moedig, verstandig en juist dat een schoolleiding leerlingen verzoekt om met gepaste kledij naar school te komen. Tenslotte is een school een onderwijsinstelling en geen nachtclub, ook niet als het warm weer is!

Gedurende coronatijd houdt Opperrabbijn Jacobs een dagboek bij voor het Joods Cultureel
Kwartier. NIW publiceert deze bijzondere stukken dagelijks op
https://niw.nl/category/dagboek/

 

 

Reacties

Populaire posts