Er zullen commissies worden gevormd en Kamervragen worden gesteld.

We kwamen zeer snel door de security op JFK. Het enige probleem was dat mijn koffertje een extra controle kreeg omdat daarin een verdacht voorwerp werd gevonden: een etrog! In Nederland zijn die ook te koop via het NIK en dat is een geweldige service. Maar in New York, in Israël en in alle grote Joodse centra bestaat de mogelijkheid om er zelf een uit te kiezen en voor een mooiere dan ook natuurlijk meer te betalen. De etrog die we met Soekot gebruiken heeft een heerlijke geur en een geweldige smaak. Hij staat symbool voor de mens die op twee fronten bezig hoort te zijn: hij lernt en hij volgt alle geboden op. Met andere woorden: hij verwerft kennis en brengt die kennis in praktijk. Maar ik ben nu bezig met een Joodse les en dat is niet de bedoeling van mijn dagboek. En toch ook weer wel. Want ik erger me dus blauw aan wat er gebeurt in Afghanistan en hoe de wereld ermee omgaat. Veel theorie en weinig praktijk. Iedere malloot had dit kunnen zien aankomen. Men liet het gebeuren en komt nu, dramatisch te laat, in actie omdat het anders wellicht leidt tot een stemmenverlies bij een komende verkiezing want, zoals een bekende Nederlandse onderzoeksjournalist in zijn onlangs uitgekomen boek schreef: journalisten moeten de waarheid verkondigen, maar dan wel de waarheid die “verkoopt” en politici draaien en verdraaien in verband met het behalen van stemmen. Overigens heeft de mijnheer van de beveiliging met grote zorgvuldigheid en begrip mijn etrog bekeken en met bijna devotie weer zorgvuldig de watten er omheen gedaan, in het kartonnen doosje gestopt en mijn koffertje weer netjes gesloten. Aan boord was er een zee van ruimte en dus kon ik mij na de koosjere maaltijd op vier stoelen te ruste leggen. Maar voordien heb ik uitgebreid met de hoofdstewardess gesproken. Waarover? Het gezeur met de 18 orthodox-Joodse meisjes die enige weken uit een Delta toestel werden gezet wegens wangedrag. Of er inderdaad sprake was van wangedrag weet ik natuurlijk niet, maar ik betwijfel het wel want wat mij ter ore is gekomen is dat het keurige meisjes waren. Desalniettemin is mijn ervaring niet dat het KLM-personeel van antisemitisme beschuldigd kan worden, maar vaak niet goed de achtergrond van orthodox Jodendom kan plaatsen met de koosjere vliegtuigmaaltijden die zij niet mogen openen, mannen die niet naast vrouwen willen zitten of een soort aan boord verboden samenscholing vanwege het minjan. Bovendien loopt het ene soort Joden met baard en lange pijpenkrullen en de andere groep met een gehaakt keppeltje en zonder baard. En daarbij komt dan ook nog dat wij Joden af en toe wat luidruchtig zijn. Ze heeft een en ander genoteerd en ik wacht af. Als ik wat duidelijkheid kan aanreiken aan KLM-medewerkers zal dat goed zijn, want onbekend maakt onbemind en kweekt antisemitisme.

Verder schaamde ik me bijna dat ik comfortabel in een vliegtuig zat, terwijl tienduizenden Afghanen hunkeren naar een vlucht, een vlucht naar vrijheid, een vlucht om de niet afwendbare onthoofding te ontlopen. Verontrust, kwaad en vol onbegrip las ik over rellen in Nederland tegen de komst van Afghaanse vluchtelingen naar ons land die hier een veilig heenkomen zoeken. Toen tijdens de oorlog Duitse Joden naar ons land probeerden te vluchten, werden ze ook al niet welkom geheten. Sterker nog: de grens ging op een gegeven moment op slot! En dus denk ik dat de Joodse Gemeenschap als geen ander de deuren voor vluchtelingen wijd open wil hebben. Maar terwijl ik dit denk en hierover filosofeer voel ik wel een probleem in mezelf opkomen. Want met het binnenhalen van Afghaanse vluchtelingen, wordt ook het antisemitisme binnengehaald. Want, voor zover ik dat kan inschatten, zullen de meeste Afghaanse vluchtelingen geen grote genegenheid richting Joden en Israël hebben. Dat zij zo denken begrijp ik, zo zijn ze in Afghanistan opgevoed,  maar wat doet de Overheid eraan om hen van het ingepalmde antisemitisme pad te krijgen? Het antwoord is me wel duidelijk: rustig achteroverleunen tot er Kamervragen komen en dan wordt onze Overheid wakker en gaat over tot het debat, wordt er een commissie in het leven geroepen en zal er een diepgaand onderzoek worden ingesteld , terwijl het antisemitisme verder en verder groeit, omdat we het laten groeien.

Gedurende de coronatijd houdt Opperrabbijn Jacobs een dagboek bij voor het Joods Cultureel
Kwartier. NIW publiceert deze bijzondere stukken op
https://niw.nl/category/dagboek/

 

 

Reacties

Populaire posts