Publiciteit is een middel, geen doel!

De laatste dagen liep e.e.a. goed mis en onverwacht goed.  De vraag komt in me op: Wat wilt u eerst horen? Het positieve of het negatieve? Doet me denken aan die vrouw die thuiskomt nadat ze met de peperdure auto van haar man was wezen winkelen en aan haar man zegt dat ze een goed en slecht nieuws heeft en dat hij mag aangeven wat ze eerst gaat vertellen.  Omdat haar man een positief karakter heeft wil hij eerst het goede nieuws horen. Waarop de vrouw zei: “de airbags van je nieuwe auto werkten erg goed.”

Om dan maar te beginnen met mijn negatieve ervaringen: mijn peperdure laptop, die mij braaf door de coronaperiode heen heeft geholpen, heeft dezelfde kwaal als ik: de slaapstand werkt niet goed! Als jij op slaapstand staat hoort hij geheel in rust te vertoeven en mag er geen energie verloren gaan. Maar dat gebeurt dus wel. Op de elektriciteit aangesloten loopt alles perfect, maar slapen gaat niet goed. Verder had ik vanmiddag in Winterswijk aanwezig willen zijn bij de overdracht van de synagoge naar een stichting die het beheer van de Joodse Gemeente gaat overnemen, maar bij een benzinestation in Zutphen waar ik mijn bandenspanning even wilde laten controleren, brak het ventiel van een van de banden af. En dis moest mijn auto naar Apeldoorn worden gesleept, zit ik nu met een huurauto en moet ik maar zien hoe ik mijn eigen auto weer terug kan krijgen. Bovendien moet ik morgen naar Brussel voor enige rabbinale zaken op maandagmiddag en dinsdagochtend betreffende o.a. gioer – toetreding - en dan dinsdagmiddag en woensdag een conferentie met bestuurders van Joodse Gemeenten uit geheel Europa. Hopelijk zal mijn computerprobleem en autopech niet te veel roet in mijn geest gooien, want van dit soort technische stoorzenders krijg ik een redelijk ontregeld gevoel. Negatief was ook de positief bedoelde inzet van parlementariërs om ook in ons land ontkenning van de Holocaust strafbaar te stellen en er wordt ook al gedacht, zo is mij medegedeeld, dat eraan wordt gedacht om het misbruiken van de gele Jodenster meteen mee te nemen in die wet. Het initiatief is zeker erg positief, maar dat het nodig is om zo’n wet te maken, is meer dan triest. Tot zover mijn negatieve belevenissen.

Positief was de indrukwekkende plechtigheid in Epe rondom het plaatsen van acht Stolpersteine. De organisatie had een imposant programma gemaakt rondom deze herdenking. Kol hakawod, zeggen we in het Hebreeuws. Als positief heb ik ook ervaren de discussie over het getal van de 102.000 slachtoffers van de WO II. In dit getal van 102.000 Joodse slachtoffers zitten ook Roma en Sinti. Maar niet zijn in dit getal opgenomen de honderden die direct na de bezetting de dood zijn ingevlucht en dus wel een graf op een Nederlands Joodse begraafplaats hebben gekregen, maar niet vallen onder de Joodse slachtoffers van het Nazi regime! En ook de honderden die direct na de bevrijding alsnog stierven als gevolg van het lijden in het concentratiekamp, zitten niet in het getal van de 102.000 vermoorde Nederlandse Joden. Ook Joden die vermoord werden in kamp Vught, kamp Amersfoort, Ellecom of in Nederlandse gevangenissen die door de Nazi’s waren overgenomen, tellen niet mee omdat ze wel een graf op een Joodse begraafplaats hebben gekregen. Ook Joden die tijdens vluchtpogingen naar Zwitserland omkwamen, de barre tocht over de Pyreneeën naar Spanje niet overleefden of tijdens de onderduik stierven, vallen buiten de 102.000!

Positief heb ik persoonlijk ervaren dat het interview dat ik donderdag bij ons thuis had met een journalist van de Leeuwarder Courant, niet alleen twee pagina’s kreeg toebedeeld in de Leeuwarder Courant, maar in ook in De Telegraaf breed stond uitgemeten in de zaterdageditie. Het was een goed interview en heeft hopelijk een bijdrage kunnen leveren in de strijd tegen antisemitisme en iedere andere vorm van discriminatie! Want het moge dan zijn dat het mij een goed gevoel geeft om in de publiciteit te staan, publiciteit is een middel en mag nooit verwoorden tot een doel!

Gedurende de coronatijd houdt Opperrabbijn Jacobs een dagboek bij voor het Joods Cultureel Kwartier. NIW publiceert deze bijzondere stukken op https://niw.nl/category/dagboek/

 

 

Reacties

Populaire posts