Daarvoor heb je de politie, altijd dienstbaar!

Chanoeka 5782 /2021 zit er weer bijna op. Bijna, want hoewel we zojuist in Eindhoven het achtste lichtje hebben ontstoken, is het morgen, maandag, dus nog wel de laatste dag Chanoeka. Maar voor ons zit de Chanoeka-Toer er wel al op. Nu moet u niet denken dat de Chanoeka-Toer door mij wordt ervaren als een hele toer! Helemaal niet, Ik ervaar het als een voorrecht om op zoveel plaatsen mee te mogen werken aan het verspreiden van licht in duisternis. Als ik terugblik en me afvraag wat voor mij het echte hoogtepunt was van Chanoeka 2021, dat weet ik dat niet echt. Maar terwijl ik dit schrijf en dus diep nadenk, dan denk ik toch dat het de complimenten zijn die ik kreeg voor mijn toespraken. Niet zozeer voor het compliment, maar wel voor de mededeling dat er van mijn woorden een inspiratie is uitgegaan, want daarvoor spreek ik. Gelijk het de bedoeling is van het Chanoeka lichtje dat duisternis wordt verlicht, primair in de geestelijke zin van het woord, is het even zozeer de bedoeling dat mijn woorden ook licht brengen en mensen tot steun zijn, Joods en niet-Joods. Licht heb ik persoonlijk ook beleefd vandaag. Mijn peperdure computer bleef spanning verbruiken ook als die was uitgeschakeld, hetgeen uiteraard niet de bedoeling kan zijn. Gelijk een mens af en toe ook moet ontspannen, zo ook die computer van mij. En dus na bijna een maand gezeur, frustraties, allerlei onlinecontroles, een thuisreparatie en tenslotte twee weken terug naar de fabriek, heb ik hem vorige week gerepareerd teruggekregen. Maar toen zat er voor mij de ellende nog niet helemaal op, want bestanden moesten worden teruggezet. En die operatie is vandaag, dankzij de hulp van mijn lernmaatje en computeringenieur, afgerond. Dat wil zeggen dat er nog wel bestanden worden bijgewerkt in OneDrive…maar dat schijnt zo te horen. Waarom mijn woorden kennelijk dit jaar meer inspirerend waren dan andere jaren, weet ik niet. Misschien wel omdat ik niets op schrift had voorbereid, maar uitsluitend in mijn hoofd had wat ik wilde zeggen, welke boodschap ik wilde overbrengen. En met die boodschap in mijn hoofd ben ik gewoon gaan spreken en dat werkt kennelijk het best.

Wat minder goed ging was ‘vertalen’. Ik bemerkte dat toen er sprake was van bijvoorbeeld het vertalen van Ma’oz Tsoer, de niet-Joodse vertaler zijn vertaling overnam van een Engelse vertaling, daarvan dan weer Nederlands maakte en dan ook nog op eigen initiatief een paar woordjes meende te moeten aanpassen opdat het beter begrepen zou worden. Het gevolg was dat er een vertaling ontstaat die meer een eigen interpretatie is dan een juiste weergave van de desbetreffende tekst. Vertalen wordt dan dus verdraaien en ontstaat er zomaar een theologische visie die aan ons Joden wordt toegeschreven, maar die wij dus soms van geen kant kennen.

Een mooie ervaring was de politiebegeleiding in Bourtange. Omdat mijn tank niet genoeg benzine bevatte om de terugreis van Bourtange naar huis te kunnen halen omdat de benzinemeter aangaf dat ik nog voldoende brandstof had om mijn vehicle 18 km rijdende te houden, probeerde Richard, mijn Chanoeka chauffeur, uit te vinden waar de dichtstbijzijnde benzinepomp was. Gezien mijn GPS weliswaar aangaf waar het vloeibare goud te verkrijgen was, stond er niet bij of de pomp ook in de avond open was. Maar daarvoor heb je de politie, altijd dienstbaar! Speciaal voor onze bijeenkomst was bijna het gehele politiecorps van Westerwolde uitgerukt. En dus vroegen wij aan die ene agent waar het dichtstbijzijnde open pompstation, te vinden is. En een minuut later reden wij achter een politiewagen aan die ons feilloos naar de juiste pomp bracht. Toch goed dat er extra wordt beveilig en er politie is.

En als we dan toch spreken over reacties op mijn toespraken: de reactie op de link die ik in mijn vorige dagboek plaatste was onverwacht groot. Voor degenen die hem kwijt zijn of nog niet hebben geopend: https://www.youtube.com/watch?v=91Ir8Cd5BDY 

 

Ik duik m’n bed in, het is inmiddels 23:45 uur. Morgen om 7:30 uur vertrek ik naar Almere voor de ochtenddienst en dan naar mijn kantoor in Amsterdam, een pastoraal bezoek brengen aan een bewoner van het Sinai Centrum, een overleg met JBW, Joods Begrafeniswezen, en vanavond, voor ik ga duiken, nog een video van 2 minuten maken voor facebook van de EJA, European Jewish Association.

Gedurende de coronatijd houdt Opperrabbijn Jacobs een dagboek bij voor het Joods Cultureel Kwartier. NIW publiceert deze bijzondere stukken op https://niw.nl/category/dagboek/

 

Reacties

Populaire posts