Mijn visitekaartje Deel 2

Toch nog even terug naar mijn boosterprik. Laat ik nou gedacht hebben dat mijn booster ook Pfizer zou zijn, maar dat liep dus mis. Het werd Moderna. Nadat de booster op vriendelijke wijze en bijna zonder enige pijn mijn lichaam was ingespoten, had ik behoefte aan enige uitleg, hoewel het nu toch al te laat was. Ik was namelijk erg blij geen AstraZeneca en geen Janssen gekregen te hebben, al ware het alleen al omdat Israël uitsluitend Pfizer gebruikte. En was ik dus min of meer overvallen met Moderna. Maar gelukkig was er een arts of iets dat daarvoor doorging aanwezig aan wie ik mijn vraag kon voorleggen. Hij vertelde mij dat het verschil tussen Pfizer en Moderna vergelijkbaar is met het verschil tussen paracetamol van de apotheek en paracetamol van het huismerk van Etos. Waarom ik dan van Moderna voor de booster een halve dosis kreeg en als ik Pfizer gehad zou hebben een volledige dosis, werd voor mij met dit antwoord niet echt duidelijk. Ook het gegeven dat Pfizer op min 80 graden bewaard moet worden en Moderna veel minder koeling behoeft, werd niet verduidelijkt met de vergelijking tussen Paracetamol van de apotheek en het huismerk van Etos. Ach, dacht ik, we kunnen nu eenmaal niets alles begrijpen en aanvaarden zonder uitleg is soms ook belangrijk. Schoenmaker hou je bij je leest! Aan de artsen het medische en aan de rabbijn het Rabbijnse. En dus kwam ik niet uit bij de studie van onze Heilige Geschriften, maar bij mijn nieuwe rabbinale visitekaartje. Dat was best leuk, een beetje een klucht en vol gevoeligheden. Het heeft me veel denkwerk gekost. Ik leg het uit. Ik ben dus de opperrabbijn van het IPOR, het Inter Provinciaal Opperrabbinaat. Dat ben ik al sinds 2008 toen ik werd geïnstalleerd als opperrabbijn. In 1985 overleed mijn zeer gewaardeerde voorganger en leermeester Opperrabbijn Berlinger. Sinds zijn overlijden was is waarnemend-Opperrabbijn en na een proefperiode van 23 jaar (u leest het goed) werd ik dus pas officieel benoemd tot Opperrabbijn van het IPOR. Ik heb mij nooit anders in woord en geschrift anders genoemd, maar het gebeurde steeds regelmatiger dat er in de media alleen stond ‘Opperrabbijn’ zonder ‘van het IPOR’ en dus waren er enkelen die kennelijk weinig te doen hadden die gingen bellen om daarover hun beklag te doen. Maar toen, enige jaren geleden, werd het IPOR als ressort opgeheven en gesplitst in twee ressorten en klommen diezelfde personen in dezelfde telefoon als er achter mijn naam wel vermeld stond ‘van het IPOR”, want dat mocht er van hen nu juist weer niet staan. Voeg daar nog aan toe dat ik inmiddels ook al meer dan vijf jaar de Rabbinale Rechtbank (het Beth Din) voorzit van het is Brussel gevestigde RCE-Rabbinical Center for Europe inzake gioer (toetreding tot het Jodendom).  Vrij recentelijk ben ik dan ook nog benoemd tot chairman of the Committe Combatting Antisemitism van de EJA -European Jewish Association en om veiligheidsredenen kan ik geen adres meer vermelden en dus ook geen telefoonnummer van een vaste lijn. Te veel moet er natuurlijk ook weer niet staan op zo’n visitekaartje, want dan wordt het een CV, maar te weinig is onduidelijk. Uiteraard moet alles in het Engels, want in Nederland heb ik niet echt zo’n introductie nodig. Dit alles in ogenschouw nemend begrijpt u dus dat enig puzzelwerk wel aanwezig was, voordat mijn visitekaartje was ontworpen.  Maar het resultaat mag er wezen. Mooi ontwerp en, naar ik hoop en verwacht, is het duidelijk wat mijn posities zijn en kan mijns inziens niemand zich gekwetst voelen, want dat wil ik echt voorkomen. Bent u nieuwgierig en wilt u graag een kaartje ontvangen? Stuur me even een e-mail en ik verzorg een digitale versie.

 

Gedurende de coronatijd houdt Opperrabbijn Jacobs een dagboek bij voor het Joods Cultureel Kwartier. NIW publiceert deze bijzondere stukken op https://niw.nl/category/dagboek/

 

 

Reacties

Populaire posts