Soms lopen zaken stroever dan gewoonlijk!

De laatste paar dagen waren feitelijk redelijk als vanouds. Het leek wel of corona niet meer bestond! Niets per zoom gedaan, gewoon op kantoor geweest, een enkel pastoraal bezoekje afgelegd, een Rabbinale verklaring afgegeven en een gioer-kandidaat ontvangen. Verder ben ik bezig met het vervolg op Chelsea en heb een Israëlische voetballer gesproken over antisemitisme in het stadion. Na bijna drie maanden zweten doet mijn computer het weer perfect en dankzij hulp van bevriende deskundigen staat alles er ook weer op. Maar kennelijk moet er altijd iets zijn dat als een stoorzender mijn tijd moet verprutsen. Dat was nu een volkomen onverwacht SMS bericht van GGD GHOR NL. Ik citeer: “U komt in aanmerking voor een boostervaccinatie tegen corona. Maak uw afspraak via www.coronavaccinatie-afspraak.nl  Antwoord ‘ja’ op de vraag ‘Uitnodiging gehad vanwege beroep’. Laat op de vaccinatielocatie deze sms en uw identiteitsbewijs zien. Groet, GGD GHOR Nederland.” En ik dus meteen aan de slag en maak een afspraak voor 20 december. Interessant is dat erbij vermeld staat dat als mijn partner (dat heette vroeger gewoon echtgenote of echtgenoot) ouder is dan 60 jaar hij of zij (moet er officieel niet staan ‘het’?) dat die partner mee kan met mijn afspraak.  Via DigiD mijn afspraak gemaakt, maar hoewel er stond dat ik per e-mail bevestigingen (meervoud!) zou ontvangen, ontving ik uitsluitend de bevestiging voor mijzelf. Overigens kon ik nergens voor mijn echtgenote (sorry, partner!) haar gegevens invullen. En dus gebeld naar 0800-7070, het telefoonnummer van de GGD. Maar vanwege een overvloed aan telefoontjes wordt de verbinding automatisch verbroken. Wat nu, dacht ik. Flits, ik had het! Nogmaals gebeld en aangegeven dat ik het gesprek wil in het Engels, et voilà, meteen een mevrouw aan de lijn die Engels spreekt. Ik leg netjes uit dat ik een sms heb ontvangen en niet weet hoe ik mijn echtgenote ook moet opgeven, terwijl er wel online staat dat die mee kan komen voor de booster vaccinatie. De mevrouw legt me uit dat 1/ het niet mogelijk is dat ik een sms heb ontvangen, 2/ ik nog te jong ben voor de booster-vaccinatie en 3/ er vele valse sms-berichten in omloop zijn en ik dus gehackt ben. Ik probeer haar uit te leggen dat dat niet erg waarschijnlijk is, want ik ben ingelogd via DigiD en vraag haar of ze even kan kijken of ik de afspraak wel heb gekregen. Op dat moment merkte ik dat ze problemen had met haar Engels en vroeg haar of ze wellicht ook Nederlands sprak. Dat was een hele opluchting voor haar, want nu kon ze nog duidelijker aangeven wat ze bedoelde. De afspraak was dus wel degelijk gemaakt, maar ik was te jong en de gezondheidszorg was nog niet aan de beurt. Ik moest en zou dus geboren moeten zijn voor 1945 of ik moest het Downsyndroom hebben. Aan beide vereisten kon ik niet voldoen. Om een lang verhaal kort te maken: ze heeft mijn afspraak verwijderd en mij weten te overtuigen dat ondanks dat het mij was gelukt een afspraak te maken via DigiD, de GGD nooit een sms stuurt en ik dus gehackt was en al mijn aan DigiD gekoppelde persoonlijke gegeven zoals mijn BSN-nummer, mijn belastingaanslag etc. etc. nu in criminele handen waren terechtgekomen. Ze vroeg nog wel of ik meer vragen had en wenste mij verder een fijne dag. Bom! Einde gesprek en weg afspraak. Ik naar mijn computerdeskundige en ik bleek niet gehackt en de sms was wel degelijk afkomstig van de GGD. Ik dus nogmaals gebeld naar 0800-7070 en nu maar niet via de Engelse juffrouw, maar proberen via de Nederlandse lijn. En waarlijk, binnen een kwartier kreeg ik iemand aan de lijn. Ik legde mijn situatie uit, zij kon zien dat mijn afspraak was verwijderd (hoewel ik nog wel een bevestiging had ontvangen via e-mail dat de afspraak gemaakt is) en zij was een en al verbazing over de onzin die haar collega had uitgekraamd. Sms-berichten werden wel verstuurd, dat ik eerder kon komen vanwege mijn beroep, zoals in de sms was vermeld, klopt helemaal en er is een nieuwe afspraak gemaakt! Ach, dacht ik, soms lopen zaken stroever dan gewoonlijk! Het is niet anders.

 

Gedurende de coronatijd houdt Opperrabbijn Jacobs een dagboek bij voor het Joods Cultureel Kwartier. NIW publiceert deze bijzondere stukken op https://niw.nl/category/dagboek/

 

 

 

Reacties

Populaire posts